فعالیت مجدد کرم‌های اینترنتی در عرصه فعالیت‌های مخرب


ایتنا- هر چند که در ابتدای سال جاری میلادی، تروژان‌ها همچنان مهمترین عامل بروز حملات و آلودگی‌های رایانه‌ای بوده‌اند، اما ظهور دوباره و افزایش مجدد کرم‌های اینترنتی موجب شگفتی کارشناسان امنیتی گردیده است.


بنا بر تحقیقات و بررسی‌های انجام شده در ابتدای سال 2008، کرم‌های اینترنتی بر خلاف انتظار و پس از ماه‌ها خاموشی و کاهش شیوع، مجدداً به عرصه فعالیت‌های مخرب بازگشته‌اند. این مسئله که با روند نزولی تعداد آنها در ابتدای سال 2007 کاملاً متفاوت بوده است، تعجب بسیاری از کارشناسان امنیتی را نیز به دنبال داشته است؛ زیرا کرم‌ها به دلیل ایجاد تخریب و آلودگی محسوس در رایانه‌ها و همچنین عدم فعالیت پنهان و خزنده، در جهتگیری جدید خرابکاران به منظور سرقت اطلاعات و انجام کلاهبرداری‌های آنلاین، گزینه مناسبی محسوب نمی‌شوند.

با این وجود، بر اساس اعلام شرکت امنیتی Panda Security، کرم‌های رایانه‌ای جدید که از ابتدای سال جاری میلادی به نحو فزاینده‌ای مورد استفاده خرابکاران اینترنتی قرار گرفته‌اند، ‌با ساختار و اهدافی متفاوت، این بار ‌اطلاعات حساس و محرمانه کاربران را نشانه رفته‌اند.

لابراتوارهای امنیتی پاندا نیز در تأیید این مطلب، از ردیابی و کشف گونه‌های جدیدی از کرم‌های متعلق به خانواده Nuwar یا Storm، ‌خبر می دهد. این کرم‌های جدید، ‌علاوه بر سرعت و وسعت خیره‌کننده در انتشار، قابلیت سرقت اطلاعات و فراهم آوردن شرایط مناسب برای کلاهبرداری‌های آنلاین را نیز در اختیار دارند.

به عقیده متخصصان امنیت اطلاعات،‌ کرم‌های جدید با ماهیت انفجاری خود، انجام سرقت‌های وسیع و در عین حال بسیار سریع را برای خرابکاران اینترنتی امکانپذیر ساخته‌اند و مهمترین مشخصه آنها قابلیت تکثیر و انتشار خیره کننده، تنها با ایجاد تغییرات بسیار جزیی در کد نرم‌افزاری آنها،‌ می‌باشد. کارشناسان، برای جلوگیری از انتشار آلودگی‌های وسیع، ناشی از فعالیت کرم‌ها، برنامه رایگان و آنلاین NanoScan را به کاربران رایانه توصیه می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد