آلودگی هوا بارندگی را کاهش می‌دهد

تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوا با میزان بارش باران مرتبط است.

بر اساس یک مطالعه جدید، آلودگی هوا در برخی نقاط آمریکا می‌تواند در کاهش بارندگی در دو روز تعطیلی هفته در فصل تابستان نقش داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، نقش ذرات ریز معلق در هوا در تغییر الگوهای آب و هوایی همواره برای دانشمندان مورد سوال بوده است.

مقدار این ذرات که از اگزوز خودروها و کارخانه‌ها در هوا منتشر می‌شود، در روزهای کاری هفته بیشتر از روزهای تعطیل است.

نتایج این مطالعه که در نشریه "‪"Geophysical Research-Atmospheres‬ منتشر شده است نشان داد ذرات ریز معلق در هوا که حاصل آلودگی هوا طی روزهای کاری است، "هسته" ابرهای تابستانی را در جنوب شرق آمریکا تشکیل می‌دهد. در این منطقه هوای مرطوب و گرم باعث بارش بیشتر باران می‌شود.

توماس بل یک دانشمند علوم جوی در مرکز پرواز فضایی گودارد سازمان ناسا از نوعی حلقه بازخوردی سخن می‌گوید که طی آن آلودگی هوا باعث وقوع توفانهای شدیدتر در طول هفته می‌شود و دودمه درون جو را می‌راند و به کاهش بارندگی در روزهای پایان هفته فصل تابستان می‌انجامد.

از این رو آلودگی هوا در روزهای پایان هفته کاهش می‌یابد در نتیجه شدت توفانها کمتر و آسمان صافتر است.

این تحقیق که با بودجه سازمان فضانوردی ناسا انجام شده نشان می‌دهد میانگین بارندگی در جنوب شرقی طی روزهای سه شنبه تا پنج شنبه بیشتر از روزهای شنبه تا دوشنبه است.

اطلاعات ماهواره‌ای نشان می‌دهد بارندگی بعدازظهر روزهای سه‌شنبه به اوج خود می‌رسد و میزان بارش ‪ ۱/۸‬برابر روزهای شنبه است که کمترین بارندگی بعدازظهر را دارد.

ارتباط بارندگی با آلودگی هوا در نیمه غربی کشور آمریکا که تابستانها هوا خشک‌تر است نمود کمتری دارد.

در فرایند تشکیل هسته ابر، آب و یخ درون ابرها اطراف ذرات جمع می‌شوند و تشکیل قطرات آب اضافه را می‌دهند که به وقوع توفانهای بارانی بیشتر می‌انجامد.

این مطالعه نشان می‌دهد کارشناسان پیش بینی اوضاع جوی با تمرکز بیشتر بر میزان آلودگی می‌توانند دقت پیش بینی بارش‌های جوی را افزایش دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد