گامی تازه در تسهیل جراحی دشوار تومورهای مغزی

images/20080201/tomoor.jpg

جام جم آنلاین: متخصص ایرانی جراحی اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا - سانفرانسیسکو - از ابداع روشی جدید برای نقشه برداری از مغز با هدف انجام جراحی دشوار برداشتن تومورهای مغزی در نزدکی مسیرهای تکلم در مغز خبر داد.
به گزارش ایسنا ، به گفته دکتر نادر سنایی - محقق اصلی پروژه - با بهره‌گیری از این تکنیک نوین، نیاز به تماس با مغز حین جراحی به حداقل می رسد و زمانی که بیمار باید در طول جراحی بیدار بماند نیز کاهش می‌یابد.
نتایج این تحقیق حتی می تواند از این حد نیز مفیدتر باشد و به دانشمندان اطلاعات سودمندی درباره نحوه سازمان یابی تکلم در قشر کورتکس مغز انسان بدهد.
در این یافته ها مناطق جدیدی در مغز که در تولید گفتار روخوانی و نامگذاری نقش دارند،‌ شناسایی می‌شوند.
دکتر سنایی و همکارانش با استفاده از این اطلاعات یک نقشه زبانی سه بعدی قشری را تولید کردند که بسیار مفصلتر و هدفمندتر از تمام نقشه هایی است که تاکنون تهیه شده اند.
دکتر سنایی در این باره اظهارداشت: درک صحیح و دقیق از سازمان تکلم لایه قشری کاربردهای کلینیکی بسیار بیشتری از برداشت تومورهای مغزی می‌تواند داشته باشد.
دراین آناتومی جدید سه بعدی، وضعیت کورتکس مغز در بیماری که مبتلا به اختلال حمله ناگهان، سکته مغزی یا آسیب مغزی است و مشکلات گفتاری ناشی از این اسیب ها را دارد به خوبی قابل درک و بررسی خواهد بود.
این تکنیک که «نقشه برداری نگاتیو مغز» نامیده می‌شود، وابستگی جراحان اعصاب به روش‌های قدیمی نقشه برداری تکلم را برطرف می‌کند.
شرح این مطالعات در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد