مهار نکردن فشار خون به بیماریهای دیگر می‌انجامد

بجنورد ، ایرنا ‪‬

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : عدم مهار به‌ موقع فشار خون می‌تواند عوارض ناگواری از جمله ابتلا به بیماریهای دیگر را در پی داشته باشد.


دکتر نادر نیک‌ پرست روز چهارشنبه به ایرنا گفت : بیماریهای خطرناکی مانند نارسایی‌های قلبی و کلیوی از امراضی است که ممکن است بر اثر بی‌توجهی متوجه مبتلایان فشار خون شود.

وی افزود : شناسایی زودرس این امراض، کنترل بموقع و درمان موثر، مولفه‌ای بسیار مهم در کاهش عوارض این بیماریها و جلوگیری از ایجاد بیماریهای بعدی است.

دکتر نیک پرست اظهار داشت : بر اساس آخرین تحقیقات ‪ ۲۲/۷‬درصد از جمعیت استان خراسان شمالی از پنج سال پیش فشار خون خود را اندازه‌گیری نکرده‌اند.

وی این مشکل را در مردان ‪ ۲۲‬درصد بیش از زنان دانست و گفت : بیشترین مورد بی‌توجهی به اندازه‌گیری فشار خون در گروه ‪ ۱۵‬تا ‪ ۲۴‬سال و کمترین آن در گروه ‪ ۵۵‬تا ‪ ۶۴‬سال است.

وی ادامه داد : ‪ ۶/۴‬درصد از جمعیت استان نیز در طول یکسال گذشته توسط پزشک و یا مراکز بهداشتی و درمانی به عنوان افراد دارای فشار خون معرفی شده‌اند.

نیک ‌پرست اضافه کرد : این میزان در زنان ‪ ۴/۹‬درصد بیش از مردان است.

وی خاطرنشان کرد: ‪ ۷/۵‬درصد از بیماران فشار خونی نیز در مجموع شناسایی شده‌اند که مورد هیچگونه درمانی قرار نگرفته‌اند، ‪ ۴۶/۷‬درصد تحت رژیم غذایی همراه درمان دارویی قرار دارند، ‪ ۱۶/۸‬درصد فقط تحت درمان رژیم غذایی و ‪۲۹‬ درصد نیز درمان دارویی بدون رژیم غذایی را دنبال می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : این در حالی است که برخی از بیماریهای غیرواگیردار مانند فشار خون و ازدیاد چربی خون علاوه بر عوارضی که خود به عنوان یک بیماری دارند می‌توانند زمینه ابتلا به‌بیماری دیگری را فراهم کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد