صربستان توافقنامه همکاری با روسیه در زمینه انرژی را تصویب کرد

دولت صربستان توافقنامه همکاری با روسیه در زمینه انرژی را تصویب کرد
بلگراد، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪  

دولت صربستان امروز سه شنبه موافقت خود را با امضای یک توافقنامه بین این کشور و روسیه در زمینه انرژی مشتمل بر احداث خطوط لوله نفت و گاز و نیز تملک صنعت نفت این کشور توسط روسیه اعلام کرد.

بر اساس یک بیانیه دولت صربستان، در نشست امروز دولت تصمیم گرفته شد که "ولیمیر ایلیچ" وزیر سرمایه‌گذاری صربستان و نماینده دولت روسیه فدرال در ‪ ۲۵‬ژانویه امسال برابر با ‪ ۵‬بهمن ماه در مسکو این توافقنامه را امضا کردند.

این بیانیه حاکیست که کارشناسان شرکت‌های "صربیا گاز" از صربستان و "گازپروم اکسپورت" از روسیه که اجراکنندگان توافقنامه مزبور هستند در مراحل امضای قرار داد بین نمایندگان دولت‌های صربستان و روسیه حضور خواهند داشت.

مفاد قرارداد یاد شده درباره احداث خطوط گاز و استخراج ذخایر زیر زمینی گاز در منطقه "باناتسکی دوور" در استان شمالی صربستان "ووی وودینا" است.

رسانه‌های الکترونیکی امروز بلگراد گزارش کردند که در نشست امروز دولت صربستان با پیشنهاد دولت روسیه در خصوص بازسازی و خرید صنعت نفت صربستان نیز موافقت شد.

"آلکساندار آلکسیف" سفیر روسیه در بلگراد ضمن استقبال از موافقت دولت صربستان با امضای توافقنامه احداث خطوط نفت و گاز با روسیه و فروش صنعت نفت صربستان به شرکت بزرگ "گازپروم" روسیه گفت این توافقنامه مطابق منافع دو کشور بوده و برای گسترش روابط دوجانبه از اهمیت خاصی برخوردار است.

در پی همکاری‌های گسترده اقتصادی صربستان و روسیه، هیاتی از وزارت معدن و انرژی و شرکت "صربیا گاز" صربستان در آذر ماه ‪ ۱۳۸۵‬تفاهم نامه ای را برای احداث خط لوله گاز روسیه از مسیر صربستان به سمت دیگر نقاط اروپا با نمایندگان دولت و شرکت گازپروم در مسکو امضا کردند.

روسیه در نظردارد با احداث یک خط لوله به طول چهارصد کیلومتر گاز این کشور را از بلغارستان تا کرواسی از طریق خاک صربستان انتقال دهد.

قرار است که سالانه بیست میلیارد متر مکعب گاز از این خط عبور کند. به گفته مقامات مسوول در دولت صربستان جزییات مربوط به ظرفیت، فشار و طول و هزینه این خط لوله گاز بعد از تحقیقات کارشناسی اعلام می‌شود.

قرارداد مذکور یک مرحله مهم در اجرای برنامه‌ی راهبرد توسعه منابع انرژی صربستان است که تا سال ‪ ۲۰۱۵‬میلادی ادامه خواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد