سنسور نوینی برای اندازه‌گیری غلظت دی اکسید کربن ساخته شد

توکیو، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪

پژوهشگران ژاپنی وابسته به مرکز پژوهشی اطلاعات ارتباطی، سنسور نوینی را ساختند که از فاصله دور نیز می‌تواند در زمان کوتاهی غلظت گاز آلاینده دی اکسید کربن در هوا را اندازه‌گیری کند.


به گزارش روز چهارشنبه رسانه‌های ژاپنی، این سنسور می‌تواند غلظت دی- اکسید کربن در هوای یک تا دو کیلومتر دورتر را با درصد اشتباه کم‌اندازه- گیری کند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های ژاپنی، به طور معمولی میانگین غلظت دی اکسید کربن ‪ ۰/۰۳۷‬درصد است و به همین دلیل اندازه‌گیری دقیق آن کار آسانی نیست.

این سنسور نوین که به اندازه یک میزاست، از طریق پرتاب امواج رادار و برخورد این امواج به غبار و دیگر مواد موجود در هوا، غلظت دی اکسید- کربن موجود در هوا را اندازه‌گیری می‌کند.

به گفته دست‌اندرکاران، در آزمایش انجام شده، این سنسور توانسته است در زمانی نزدیک به ‪ ۳۰‬دقیقه، غلظت دی‌اکسیدکربن در هوا را به‌صورت جداگانه در هر چند متر به ترتیب اندازه‌گیری کند.

این امکان وجود دارد که در آینده بتوان محدوده اندازگیری غلظت دی اکسید کربن توسط این سنسورنوین را گسترش داد و میزان خروج‌این گاز آلاینده در هر منطقه را به‌طور جداگانه اندازه‌گیری کرد.

پژوهشگران امیدوارند،از این سنسور بتوان برای نظارت علمی بر چگونگی روند گرم شدن کره زمین که از خروج گازهای گلخانه‌ای سرچشمه می‌گیرد استفاده کرد.


---> دی اکسید کربن.ایرنا.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد