کشف مهم محققان ایرانی در زمینه کیست های آبدار میان ماهیچه‌ای

سه شنبه 25 دی ماه 1386   20:47
جام جم آنلاین: یافته های محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران مبنی بر شناسایی ناحیه ای جدید از متمرکز شدن انگل عامل ایجاد کیستهای آبدار میان ماهیچه ای در شماره جدید نشریه معتبر Ortho منتشر شد.
بیماری کیست های آبدار که به گفته بقراط یکی از قدیمی ترین بیماری های جهان است به وسیله انگلی موسوم به Echinococcus granulosus تولید می شود و عمدتا در نواحی بومی و منطقه ای شیوع می یابد. انسان به واسطه هضم تخمهای مقاوم این انگل به این بیماری مبتلا می شود.
محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران از جمله دکتر مرتضوی، معتمدی، اسداللهی، مقتدایی و حائری به تازگی در تحقیقی از کشف و بررسی دقیق نمونه ای غیرعادی از سکنی گزینی این کرم انگلی خبر دادند.
در نمونه مورد بررسی این محققان در بیمارستان امام خمینی (ره)، کیست آبدار در ران میانی ایجاد شده است که تاکنون در تاریخ علم پزشکی ایجاد این کیستها در چنین ناحیه ای از بدن انسان گزارش نشده است.
در این مقاله که در شماره اخیر نشریه Ortho به چاپ رسیده، آمده است : در ماه مه 2004 دختر 16 ساله ای به جهت افزایش نوعی تورم در ران چپش مورد بررسی دقیق قرار گرفت. این بیمار از دردهای مزمن طی سه ماه خبر می داد و این درحالی بود که هیچ گونه علائم تب نیز در وی دیده نمی شد، تعریق شبانه بیمار بر پیچیدگی وضعیت وی افزوده بود.
پس بررسیهای دقیق و تصویربرداری MRI از این بیمار وجود کیستی را در ناحیه ران میانی که هیچ کس نمی توانست متصور شود، نشان داده شد.
این مورد استثنایی در حالی ارایه شده است که بالغ بر 90 درصد از این نوع کیست های آبدار درجگر و ششها ایجاد می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد