عضو هیات علمی دانشگاه شیراز محقق برتر شناخته شد

شیراز، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۶/۱۰/۲۴‬

دکتر ایرج سعادت یکی از اعضای هیات علمی بخش زیست شناسی دانشگاه شیراز، به عنوان محقق دارای مقاله برتر در گروه علوم پایه، در سیزدهمین جشنواره رازی انتخاب شد.

وی که دانش آموخته رشته دکترای بیوشیمی از دانشگاه هوکایدو ژاپن است، دوشنبه پیرامون تحقیق خود در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: این تحقیق پایان نامه دکتراست و سال ‪ ۲۰۰۷‬در مجله علمی نیچر به چاپ رسید.

سعادت گفت: در این تحقیق به‌اثبات و بررسی علل بروز سرطان معده و چگونگی کنترل آن پرداخته ام.

وی افزود: هلیکوباکترپیلوری دارای ‪ CagA‬عامل ایجاد ورم معده، زخم معده و سرطان معده است، پروتیین ‪ CagA‬باکتری است که معده افراد را آلوده می‌کند و در شرایط اسیدی معده به زندگی ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: سرطان معده دومین عامل مرگ و میر در جهان بشمار می‌آید که هر ساله بیش از ‪ ۴۰۰‬هزارنفر در دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند.

این محقق اضافه کرد: در این تحقیق نشان داده می‌شود که پروتیین ‪CagA‬ بطور اختصاصی به آنزیم ‪ PAR1/MARK‬که نقش مهمی در قطبیت سلول دارد متصل می‌شود.

وی گفت: این اتصال نه تنها جلو فعالیت کینازی آنزیم را می‌گیرد بلکه جلو فسفوریله شدن ‪ PAR1‬را هم می‌گیرد که این دو اثر نهایتا سبب از بین رفتن قطبیت سلول می‌شود.

وی افزود: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که ‪ PAR1‬یکی از مهمترین هدف‌های ‪ CagA‬هلیکوباکترپیلوری در سلول است و با تغییر فعالیت این آنزیم سلول به سمت التهاب و نهایتا سرطانی شدن پیش می‌رود.

وی اظهار داشت: با توجه به پایه‌این تحقیق می‌توان مراحل درمانی را طی نمود که از غیر قطبی شدن سلول‌ها و نهایتا بدخیم شدن آنها جلوگیری کرد.

ایرج سعادت محقق ‪ ۳۵‬ساله تاکنون موفق به چاپ چهار مقاله در مجلات علمی، پژوهشی خارجی و سه مقاله در مجلات علمی، پژوهشی داخلی شده است.ک/‪۲‬ ‪۶۷۵/۵۱۵/۶۷۷/۶۸۰

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد