تحقیقات تازه اتحادیه اروپا درباره مایکروسافت

                تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۶/۱۰/۲۵

کمیسیون‌اروپا دو روندتحقیقات تازه درباره نحوه عملکردشرکت مایکروسافت را آغاز کرده است تا دریابد آیا این شرکت قوانین رقابت دراین اتحادیه را نقض کرده است یا خیر.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری بی.بی.سی روز سه‌شنبه اعلام کرد: یکی از این روندهای تحقیقات، به گنجاندن مرورگر اینترنت اکسپلورر در سیستم عامل ویندوز ارتباط دارد.

این کمیسیون دریک روند تحقیقات دیگر نیز نحوه اجرای نرم‌افزارهای‌تولید شده توسط رقبای مایکروسافت تحت سیستم عامل ویندوز را بررسی خواهد کرد.

بنابراین گزارش، تحقیقات درشرایطی آغاز می‌شود که مایکروسافت با حکم پیشین کمیسیون اروپا علیه این شرکت که درماه اکتبر سال گذشته میلادی صادر شد موافقت کرده است.

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: "آغاز این تحقیقات به این معنی نیست که کمیسیون شواهدی در تایید نقض یک قانون توسط مایکروسافت را یافته است. این تحقیقات تنها تاکیدی براین امر است که کمیسیون اروپا برای بررسی بیشتر پرونده، اولویت بالاتری قائل است."
مایکروسافت هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

تحقیقات تازه کمیسیون اروپا دوسال پس از آن انجام می‌شود که این نهاد دو شکایت دریافت کرد.

یکی از این شکایتها ازجانب شرکت نروژی "اپرا" مطرح شده‌است (که مرورگر اینترنت ‪ Opera‬را تولید می‌کند) و شکایت دیگر ازسوی شرکت چندملیتی اروپایی تولید نرم افزار "کمیته اروپایی سیستم‌های سازگار" ( ‪ (ECIS‬به کمیسیون اروپا داده شده است.

اقدام مسوولان ناظر بر رقابت در کمیسیون اروپا به آتش نبردی قدیمی میان مایکروسافت و اتحادیه اروپا دامن می‌زند که سال گذشته بسیاری فکر می‌کردند این آتش خاموش شده است.

در ماه اکتبر سال ‪ ۲۰۰۷‬مایکروسافت موافقت کرد تا از حکم سال ‪۲۰۰۴‬ کمیسیون اروپا که مایکروسافت را در زمینه نقض قوانین رقابت در اتحادیه اروپا مجرم شناخته بود تبعیت کند.

پذیرش حکم کمیسیون اروپا پس از آن از سوی مایکروسافت صورت گرفت که این شرکت در دادگاه تجدیدنظر نیز نتوانست نظر دادگاه را تغییر دهد.

براساس حکم دادگاه مایکروسافت محکوم به پرداخت جریمه‌ای معادل ‪۵۰۰‬ میلیون یورو شده بود.

در آن پرونده قضات به این نتیجه رسیدند که مایکروسافت با هدف دراختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار سرورهای وب ، اطلاعات لازم درباره سیستم عامل ویندوز را در اختیار رقبا قرار نداده است.

در نتیجه مایکروسافت در ماه اکتبر سال گذشته‌پذیرفت که به تولیدکنندگان نرم‌افزار امکان دسترسی به اطلاعاتی را بدهد که از طریق آن می‌توانند نرم افزارهایی کاملا سازگار با ویندوز تولید کنند.

مایکروسافت همچنین اعلام کرد که هزینه لازم برای در اختیار قرار دادن چنین اطلاعاتی را به شدت کاهش خواهد داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد